چهارشنبه ۰۸ فروردین ۰۳

روانکار صنعتی کاربردی و با کیفیت


کارشناسان می گویند: تنها یک روان کننده خوب (روغن، گریس و غیره) می تواند عملکرد بهینه تجهیزات دستگاه را تضمین کند. حدود 55 درصد از خرابی های زودرس تجهیزات به دلیل استفاده از روان کننده های نامناسب در صنعت است. از انواع این محصولات می توان به روغن موتور، سیلیکون، گریس و ... اشاره کرد که در ادامه بیشتر با آنها آشنا می شویم. برای خرید با کیفیت ترین روانکار صنعتی  از شرکت تامین روانکار کارو همین الان روی لینک کلیک کنید.

روان کننده ها موادی هستند که برای کاهش اصطکاک و جلوگیری از ساییدگی قطعات فلزی متحرک که در تماس با یکدیگر هستند استفاده می شود. این هدف با ایجاد یک لایه نازک روان کننده بین قطعات اجرا می شود و از این نظر است که ویسکوزیته روانکار مورد بحث قرار می گیرد. هر روغن روان کننده از یک ماده پایه تشکیل شده است که مواد افزودنی مختلفی به مشخصات مورد نیاز به آن اضافه شده است. این پایه می تواند معدنی (منشا نفتی) یا مصنوعی (مانند پلی الفین ها، پلی استرها، پلی آلکیلن گلیکول ها) باشد. پایه های معدنی عموماً محصولات تقطیر در خلاء و بقایای آسفالت هستند که تحت استخراج با حلال، موم زدایی و خالص سازی قرار گرفته اند.

مزایای روان کننده ها
از این مواد برای اطمینان از حرکت صحیح اجزای دستگاه استفاده می شود. نقش اصلی این مواد صنعتی کاهش میزان اصطکاک بر روی سطوح ماشین آلات و افزایش دوام و عمر مفید آنها می باشد. همانطور که می دانیم اصطکاک باعث تولید گرما می شود، روان کننده ها گرما را از سطح ماشین ها منتقل کرده و آنها را خنک می کنند. به همین دلیل به این مواد سیالات انتقال حرارت نیز می گویند. در برخی موارد این مواد مقاومت الکتریکی را نیز کاهش می دهند.

این مواد همچنین از خوردگی و زنگ زدگی ماشین ها در حین استفاده جلوگیری می کنند. روان کننده ها، روغن ها و گریس های صنعتی می توانند ارگانیک یا مصنوعی باشند. بیشتر روان کننده های آلی از طریق پالایش پتروشیمی به دست می آیند، در حالی که انواع مصنوعی مواد شیمیایی طی چندین مرحله واکنش و در حضور برخی مواد افزودنی تولید می شوند. به طور کلی این مواد به سه صورت مایع، نیمه مایع و جامد عرضه می شوند. روغن های موتور، روغن های توربین و روان کننده ها روان کننده های مایع هستند.

روان کننده های نیمه مایع را گریس نیز می گویند. گرافیت یکی از روان کننده های جامد است که از فرم پودری آن برای روانکاری بین قسمت های متحرک ماشین ها استفاده می شود. بیشتر آنها شامل نمونه های مایع مصنوعی، امولسیون های آب-روغن و روغن های نفتی است. از این مواد در صنایع هوافضا، نظامی و دریایی استفاده می شود.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.